Het leven op de kibboets - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van Susan Hoogbergen - WaarBenJij.nu Het leven op de kibboets - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van Susan Hoogbergen - WaarBenJij.nu

Het leven op de kibboets

Blijf op de hoogte en volg Susan

22 September 2013 | Israel, Nahariyya

De afgelopen twee weken waren goed. De lessen zijn erg leuk, wel zwaar! De mensen hier zijn geweldig. De mensen die ons lesgeven zijn allemaal geweldige dansers! Er zijn 3 dansers van de 1e company die een stuk voor ons gaan maken. Twee stukken met alle stagiaires en 1 stuk met de helft van de groep. Ik heb er heel veel zin in! Verder leren we veel repertoire van het dansgezelschap.
Bovendien moeten we allemaal zelf een stuk maken van 4 minuten. Je mag zelf kiezen met wie, hoeveel mensen je erin wilt hebben en wat je maken wilt. Ik zit nu in 6 stukken van anderen; ben benieuwd hoe het gaat worden! Het wordt druk en vol, maar heel erg leuk, ik heb er zin in!!

Verder heb ik soms het gevoel dat ik hier al heel lang zit, omdat ik heel de kibboets al ken.. en soms dat ik er pas net bang, want ik loop nog steeds rond als een klein kind, blij met alles wat ik aangeboden krijg!
We hebben bijvoorbeeld Rosh Hashana (Joods nieuwjaar) bij een familie in de kibboets gevierd. De maaltijd begon met appel en honing, daarmee toost je dat het nieuwe jaar zoet wordt. Het was een heel leuke avond met super lieve mensen! Ze hadden ons afgelopen woensdag weer uitgenodigd voor Sukot, een andere holiday. Dat was ook erg gezellig, bij dezelfde familie. We waren met 36 mensen. Ze hadden een gigantische bbq en echt enorm veel eten! Heerlijk, dat Israëlisch eten!! En leuk om bij mensen thuis binnen te kijken. Het valt me op dat de humor van de Israëli erg overeenkomt met de Nederlandse humor. Dat is wel heel leuk, voelt soms net als thuis: zo oprecht en gewoon zeggen wat je denkt; heerlijk! Wat soms wel lastig is, is dat niet alle familieleden Engels spreken, vooral de oudere garde spreekt het niet echt en is ook een beetje bang om te spreken in een andere taal; jammer genoeg!

Er is een plaatselijke pub op de kibboets, die 3 dagen per week open is. We zijn er een paar keer geweest, maar het is niet grandioos.. De muziek is er verschrikkelijk en bijna iedereen die er komt, zijn de dansers! Haha.
We zijn twee keer naar het strand geweest. Heel raar dat we bij Banana Beach, ten noorden van de kibboets, de berg konden zien waarachter de grens met Libanon ligt.. Zo komt het allemaal ineens zo dichtbij.. We hebben bijvoorbeeld instructies gekregen wat te doen bij een luchtalarm. Ze hebben hier op deze kleine kibboets van 100 families heel wat bommenkelders. Hier zijn we ook ingelopen, raar en onwerkelijk.

Verder is er een zwembad op de kibboets, zalig! Daar gaan we zo vaak mogelijk naartoe, want het is hier nog steeds 30 graden. Afgelopen zaterdag heeft het voor het eerst 4 druppels geregend. Daar zijn ze hier heel blij mee, want tijdens Sukot (wat 8 dagen duurt en afgelopen donderdag begonnen is) bidt men voor regen voor de agricultuur.

Ik ben afgelopen zaterdag verhuist naar de buren. 1 buurvrouw is vertrokken, teruggegaan naar Nederland. Ze zat niet goed in haar vel en kon het mentaal niet opbrengen. Dus nu ben ik ingetrokken bij mijn andere buurvrouw, zodat ze mijn oorspronkelijke kamer kunnen sluiten. Ik woon nu samen met Rachel, een Amerikaans meisje. Ze is super lief, dus dat komt wel goed. Het wordt denk ik wel even wennen om echt alles met elkaar te delen.
Het is leuk dat we met zoveel verschillende mensen uit verschillende landen samen zitten. Dat zorgt vaak ook voor leuke gesprekken. Gisteren liep ik de kamer binnen van een Japans meisje om even een praatje te maken. Zij zag dat ik een lui dagje had in vroeg me: ‘Are you boring?’ Haha, guess so!

Morgenavond gaan we naar Akko, naar een voorstelling van Austin ballet kijken en dinsdag gaan we naar een voorstelling kijken van de 1e company op de kibboets. Ik ben erg benieuwd! Liefs uit Israël

  • 22 September 2013 - 22:36

    Evelien Hoogbergen :

    Zusje,

    Weer een super verhaal. Ben blij dat je het zo naar je zin hebt. Het zal inderdaad even wennen zijn dat je nu een huisgenootje hebt, maar fijn dat ze in ieder geval relaxt is.
    Mama en ik zijn aan het kijken voor onze reis naar Israël. Geweldig om dit straks allemaal in het echt te kunnen zien.
    Dans ze en we Skypen snel weer.

    Dikke kus, je zus

  • 23 September 2013 - 15:55

    Mam:

    ha meisje,

    wat heerlijk dat je het nog steeds zo naar je zin hebt en zoveel kan leren over dansen, over het leven in de kibboets / Israël en over zoveel verschillende nationaliteiten!!
    volgens mij heb je inmiddels al een druk programma!
    wij hebben nog contact over onze reis naar Israël
    ik hoop je snel weer te zien en te spreken via SKYPE,

    liefs, mam

  • 25 September 2013 - 00:00

    Rob&Hera:

    Hoi Susan
    Wat een leuk verhaal. Fijn dat je het zo naar je zin hebt
    Dus het blijft hard werken, maar ook de nodige ontspanning.
    Geweldig dat je zo direct in contact kan komen met de lokale cultuur en gewoontes.
    Hopelijk ga je die schuilkelders niet gebruiken, maar het is wel een raar idee dat je zo dicht bij de grens zit.
    We zijn benieuwd eens te zien wat je allemaal hebt geleerd. Je zult vast nog wel eens een mooie demo geven

  • 13 Oktober 2013 - 21:02

    J.hoogbergen:

    Leuk te horen dat het goed gaat. We zijn benieuwd hoe het verder gaat. Gelukkig is de spanning in het Midden-Oosten wat afgenomen.
    Veel succes met het dansen en het bekijken van allerlei steden.

    Jeroen en Marlies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Actief sinds 25 Aug. 2013
Verslag gelezen: 1068
Totaal aantal bezoekers 11588

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2013 - 28 Februari 2014

Stage in Israël

Landen bezocht: