Aankomst Kibboets!! - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van Susan Hoogbergen - WaarBenJij.nu Aankomst Kibboets!! - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van Susan Hoogbergen - WaarBenJij.nu

Aankomst Kibboets!!

Blijf op de hoogte en volg Susan

03 September 2013 | Israel, Nahariyya

Vrijdagochtend om 6:15 opgestaan, om rond 7:00 te beginnen aan mijn wandeling naar het treinstation Tel Aviv Ha'Shalom. Veels te warm al zo vroeg, maar kon helaas niet rekenen op het openbaar vervoer, want dat komt een beetje onregelmatig, en ik moest echt de trein halen. In de trein zie ik Bruno & Youri! Leuk om weer bekende gezichten te zien! In de trein zitten veel militairen. Tegenover mij zit een jongen van mijn leeftijd in uniform met een 50cm lang pistool. Dat is echt raar en toch ook wel angstaanjagend. De trein zit vol met militairen die nu naar het Golan-gebergte vertrekken, bij de grens met Syrië. Extra beveiliging. Verder merk je niet veel van het conflict met Syrië.
De kibboets is erg mooi! Ik deel mijn kamer met een meisje die er nog niet is. Zij komt over 2 weken pas.. Best jammer!
Vrijdagavond met z'n allen Shabbat gehad. Super leuk & lekker! Een goede manier om elkaar te leren! En daarna met z'n allen 'op stap' in de plaatselijke pub. Hilarisch! Ik lach enorm veel met de groep mensen in dit programma. Dus het komt wel goed hier de komende 5 maanden!
Er zijn stagiaires over de hele wereld: Australië, Japan, Zwitserland, Frankrijk, Duitsland, Portugal, Denemarken, Zweden, Polen, India, Canada, Amerika, Italië en dan vergeet ik er waarschijnlijk nog een paar.

Zaterdagochtend is het tijd om uit te slapen na een lange dag & nacht. Roni, de begeleidster van het programma, had wat etenswaar voor ons in de koelkast gezet. Ik pak wat muesli en wil er wat yoghurt op doen die al in de koelkast stond. Wanneer ik de eerste hap neem van mijn muesli, blijkt dat dat geen yoghurt was, maar iets van kaas! IEUW & welkom in Israël.. Goed dat we Hebreeuwse lessen gaan krijgen dus;)
Zaterdagochtend is er tussen 5 uur 's ochtends en 14:00 geen elektriciteit. Dat gebeurt hier blijkbaar 1x per maand.. Jup, we leven in een ander land met andere gewoonten!
We hebben om 14:00 een meeting bij het zwembad op de kibboets. Die meeting is: meloen eten! Dat mogen we vaker hebben, zulke meetings! Ze vertellen nog wat over de kibboets en we gaan een bommenkelder in, die zijn er een stuk of 10 in de kibboets. Zo komt het toch ineens wel dichtbij dat het geen 100% veilig land is.. Ook vertellen ze dat we op moeten passen voor slangen (ze bijten niet vaak hoor..) en voor schorpioenen. Dus niet met blote voeten lopen en geen stenen omdraaien.
's Avonds met z'n allen bij het cafeetje op de kibboets eten. Super gezellige groep mensen!!

Zondag is de eerste echte dag! Om 9:30 de eerste klassieke les. Heerlijk, super les, hoog niveau! En in een ontzettend mooie studio!!! Super groot en enorm mooi uitzicht, daar kan A'dam niet aan tippen!
Verder rondgelopen over de kibboets en 's avonds gegeten met 'onze verdieping': maïskolven, rijst en een prutje. Zalig, want er is een Franse jongen die ontzettend goed kan koken! Om 20:00 nog een welkomstactiviteit gehad om elkaar beter te leren kennen. Super groep:)

Maandag dag 2, klassieke les en repertoire. Zeer nice repertoire!! 's Middags naar Nahariya, het dichtstbijzijnde stadje, 20 min. met de auto. Daar leidt Amos ons rond en gaan we ijs eten en boodschappen inslaan. Het is hier namelijk goedkoper dan op de kibboets.

Vandaag enorm veel spierpijn.. Klassieke les, repertoire en improvisatie gehad. Ook een les machine- pilates gehad met z'n 3en. Heel goed!
Morgenochtend hebben we les, en daarna hebben we een lang weekend. We gaan morgenavond in 2-tallen naar families op de kibboets om bij hun te eten en de avond door te brengen. Het is morgen namelijk Rosh Hashana (Joods nieuwjaar). Super leuk dat we dat bij mensen van de kibboets mogen gaan meemaken! Donderdag vrij en vrijdag met z'n allen naar 'Banana Beach'.
Heel fijn dat we meteen een feestdag hebben in het eerste weekend, kunnen we een beetje wennen aan het leven hier & aan de spierpijn!

Het is hier echt heel mooi, leuke mensen, leuke lessen. Het gaat me wel lukken om het hier 5 maanden uit te houden!

• 03 September 2013 - 19:11

Inge Uut Baarn:

Ha Susan, leuk om je blog te lezen, zal straks ook Jos mee laten lezen. Oeps hij komt er net aan, tuus van het werk!
    Wat heb je al lekker veel meegemaakt en het klinkt erg leuk je eerste toeristische en stage ervaringen. Israel is zo'n mooi land, zeker ook in het noorden waar jij zit.
    veel dansplezier!

• 03 September 2013 - 19:32

Jos F:

Hoi Susan,

Erg leuk om je verhalen te lezen. In combinatie met de foto's gaat het echt leven. Tel Aviv oogde erg leeg en heet. Na een lange werkdag heb ik verder niet zoveel zinnigs te melden. Ik blijf je graag volgen.

Groetjes,

Jos

• 03 September 2013 - 19:46

Ellen:

Hoi Susan,

Goed om te lezen dat je zo'n leuke groep om je heen hebt!
    Alvast een goed nieuwjaar :-)
    Geniet ervan
    Groetjes
    Ellen

• 03 September 2013 - 20:42

Carina:

Hi Susan,

Klinkt goed!!!! Leuk zo'n internationale gezellige groep mensen. Tof dat er zoveel stagiairs zoals jij zijn.
    Relaxt dat je eerste week begint met een feestdag, echt leuk om dit dat bij de locals mee te maken.
    Veel plezier alvast!

x Car

• 04 September 2013 - 13:13

Rob & Hera:

Hoi Susan,

Klinkt allemaal Super. En ondertussen ook hard oefenen en spierpijn verwerken, maar goed ook want je kwam er immers ook niet als toerist :-).
    Leuk dat je zo'n toffe groep hebt.
    Geniet er maar van. We blijven je volgen.

groetjes en kus
    Rob & Hera

• 06 September 2013 - 22:23

Evelien:

Lief, lief zusje,

Weer een geweldig verhaal en vind het helemaal super om te horen dat je het zo naar je zin hebt daar. Doet me goed:)
    Geniet ervan en succes met de lessen. Zo te horen ga je daar veel leren en ervaren.

Dikke kus, je zus